Är väl bara att krypa till korset: lusten att kommunicera med omvärlden via bloggande har gjort en störtdykning i takt med att våren lyft mig ur en nästan halvårig vinter-depression som jag inte ens visste att jag befann mig innan solen tittade fram och fick mig att må cirka 100% bättre. Klyschigt samtalsämne men ack så sant.
Har mått så oförtjänt bra på sistone att jag bommade förra blogg-veckan utan att ens märka det och hade seriösa problem att komma på nåt att skriva om till denna vända. Jag hade några lösa tankar om att försöka fisa ur mig nåt om Andrew W.K.:s nya giv och det fina med motivational självhjälps-rock av bruksmodell samt den nyvunna charmen i riktigt daterad och tidstypisk nittiotalsfilm, men skrivarlusten infann sig aldrig.
Men, the show must go on och för några dagar sedan kom räddningen som en blixt från klar himmel när jag satt och slökollade musikvideos på youtube en småseg arbetskväll. Ett ämne med skyhögt allmänintresse (enligt mig) som går att slänga ihop en snabb text om utan nån vidare skriv-inspiration hade uppenbarat sig! Jag hann inte stänga av den rullande klockan efter att videon till Kyary Pamyu Pamyus nya härliga socker-bomb きみのみかた ebbat ut och -PANG!- en av fjolårets absolut finaste låtar slumpades fram och slog mig på knockout vid första lyssningen.
Har inga som helst aspirationer på att toppa Elin Franzéns briljanta text om spotifys algoritmer men det måste ändå sägas att spotify är lättviktare i algoritm-kriget. Spotify har blivit bättre på sistone men Youtube är och förblir algoritm-kungarna, jag har för länge sedan tappat räkningen på hur mycket grym musik jag upptäckt genom deras vägledande hjälp. Youtube får som ensamt företag min fulla tillåtelse dränka mig i reklam och mjölka all min data så länge de bara fortsätter att träffa så rätt med musiktipsen!
Youtubes nya fjäder i hatten heter “Labyrinth” av det för mig obekanta japanska dansmusik-projektet Mondo Grosso. Det är ett fantastisk stycke lyx-disco/house-pop med ett oemotståndligt dramatiskt och über-romantiskt anslag. Musik, video och text (glöm inte att sätta på undertexterna när du lyssnar) får högsta möjliga betyg av mig. Har inte hört så här bra lyx-disco sedan Paradis sist släppte skivor och frågan är om ens de nått upp till den här nivån?
Nogsnackat nu, in i labyrinten med er och låt aldrig den här natten ta slut!