Juni är här och med andra ord har vi kommit ungefär halvvägs igenom detta nådens år 2015. Detta tar jag som ursäkt för att släppa lös min inre listdemon, har nämligen en smått perverterad böjelse för listskapande i alla dess former. En sjukdom som kanske inte ska uppmuntras egentligen, men här kommer i alla fall min rapport av vilka toner, tryckta meningar och rörliga bilder som har imponerat mig under första halvan av 2015. Gällande musiken har jag försökt hålla mig till nutid, på övriga punkter är jag för mycket en stofil för att ens försöka hålla mig till det aktuella. Allmänintresset för detta kan kanske diskuteras, men vad tusan, jag älskar att läsa andras listor i alla fall (förvånande, eller hur?) och vem vet, kanske kan du snappa upp nåt du fastnar för?
MUSIK:
* Skitbra:
The Marble Fauns “The David Bowie Musseum” (album)
The Marble Fauns “Parzival” (album)
Most Valuable Players “Can’t Be Bothered” (låt)
Frisk Frugt – Den Europæiske Spejlbue (album)
Perfume – Relax in the City (låt)
Jam City “Today” (låt) (LP:n är “årets oslipade diamant”)
The Go-Team “The Scene Between” (låt)
Colleen “Captain of None” (album)
Crazy Spirit “I’m Dead” (låt, skit samma att den är från 2011, för mig är det årets upptäckt!)
* Bättre än bara “bra”:
Real Lies “Seven Sisters” (låt)
Testbild! “Dogs in the Sky” (låt)
Tau Cross “Hangman’s Hill” (låt)
Christine and the Queens – Christine (Paradis remix) (remixen är cirka 100x bättre än originalet, rätt menlöst band)
easyFun “Laplander” (låt)
Róisín Murphy “Hairless Toy” (album)
Makthaverskan “Witness”
Moon City Boys “Let My Love Dance” (låt)
Isaahw Juke “Self Referential Reality Tunnels” (låt)
Throwing Snow “Paint By Numbers” (låt)
Stealing Sheap “Not Real” (låt)
Bill Fay “War Machine” (låt)
LÄSNING:
(a.k.a “skamlistan”, har tyvärr med åren fått svårare att finna ro för läsning)
Elfriede Jelinek “Älskarinnorna”
Peter Øvig Knudsen “Blekingegadeligan 1” (del 2 kändes mer true crime:ig och mindre maoistsekt:ig, alltså mindre kul)
Truman Capote “Frukost på Tiffanys”
Truman Capote “In Cold Blood” (halvvägs igenom men kommer helt klart att kvala, enastående bra!)
Pär Rådström “Ballong till månen”
Paul Collins “Banvard’s Folly”
Muriel Spark “Miss Jean Brodies bästa år”
Bryan Connolly & Zack Carlson “DESTROY ALL MOVIES!!! The Complete Guide to Punks on Film”
Det Grymma Svärdet (blaska)
FILM:
Samtliga filmer jag sett första gången i år och tyckte var “bättre än bara helt okej/bra”, i rankningsliknande ordning:
The Swimmer (Frank Perry, 1968)
Mädchen in Uniform (Carl Froelich & Leontine Sagan, 1931)
The Faboulous Baron Munchausen (Karel Zeman, 1962)
The Fantastic Adventures of Unico (Osamu Tezuka & Toshio Hirata, 1981)
Fairy Florence (Masami Hata, 1985)
Le Pont du Nord (Jacques Rivette, 1981)
My Darling Clementine (John Ford, 1946)
Sea Prince and the Fire Child (Masami Hata, 1981)
Unico in the Land of Magic (Moribi Murano, 1983)
The Grissom Gang (Robert Aldrich, 1971)
Point Blank (John Boorman, 1967)
Eyes of Fire (Avery Crounse, 1983)
Galaxy Express 999 (Rintaro, 1979)
Sullivan’s Travels (Preston Sturges, 1941)
Investigation of a Citizen Above Suspicion (Elio Petri, 1970)
It Follows (David Robert Mitchell, 2014)
A Tale of Springtime (Eric Rohmer, 1990)
Paris, Texas (Wim Wenders, 1984)
Al otro lado del espejo (Jésus Franco, 1973)
Pinocchio (Hamilton Luske & Ben Sharpsteen, 1940)
Gate of Hell (Teinosuke Kinugasa, 1953)
Torture Dungeon (Andy Milligan, 1970)
The Man from Laramie (Anthony Mann, 1955)
Little Nemo: Adventures in Slumberland (Masami Hata & William T. Hurtz, 1989)
Confidence (István Szabó, 1980)
Death Wish Club (John Carr, 1984)
Blind Woman’s Curse (Teruo Ishii, 1970)
Perceval le Gallois (Eric Rohmer, 1978)
The Shooting (Monte Hellman, 1966)
Valley Girl (Martha Coolidge, 1983)
Bambi (James Algar & Samuel Armstrong, 1942)
Brute Force (Jules Dassin, 1947)
Da Sweet Blood of Jesus (Spike Lee, 2014)
The Professionals (Richard Brooks, 1966)
French Connection II (John Frankenheimer, 1975)
The Last Horror Film (David Winters, 1982)
Poison Ivy (Katt Shea, 1992)
Ghost Story (John Irvin, 1981)
The Arcane Sorcerer (Pupi Avati, 1996)
A Summer’s Tale (Eric Rohmer, 1996)
Lonesome Cowboys (Paul Morrissey & Andy Warhol, 1968)
Them! (Gordon Douglas, 1954)
Julie Darling (Paul Nicholas & Maurice Smith, 1983)
The Day of the Jackal (Fred Zinnemann, 1973)
The Guest (Adam Wingard, 2014)
Maps to the Stars (David Cronenberg, 2014)
Thee Days of the Condor (Sydney Pollack, 1975)