Text: Anton Halldin
Tre musikanter växlar instrument löpande genom långa hypnotiska landskap. Musikinstrumenten ligger strödda över golvet, musikanterna sitter ner på golvet i skräddarställning, eller på en låg stol. Taktavdelningen, trummisen, döljs nästan bakom trumskinnen. Fartfyllt: ärtor kastas ner i stålbytta, ett mjukt plaströr vevas runt framför en mikrofon, ett högt sus bildas, ett gammalt stränginstrument med vev låter som en trasig synthesizer, eftersom ett plastband fästs mot strängen som vibrerar. Ärtor och plåtkastruller ligger utströdda över scenen, det hela är galet. En av dessa musiker på scen sjunger även: denna spröda, kvinnliga – och på opera-nivå professionella – sång svävar så upp genom gemensamt lågmält kaos likt klara solstrålar från dörr på glänt i skuggigt rum. Hypnotiskt, livligt, levande. (Där i publiken råkar jag tänka på livliga galenskapen hos Sons of Kemet.)
Scenen i nybyggda Kulturhuset Bergsjön ger närhet mellan musiker och publik. Ingen upphöjd scen, bara nära scenyta framför stigande sittplatser – bra! Genomtänkt: väggar är täckta av ljudstudsande vinklar och långa gardiner skapar närhet i stor lokal med högt i tak.
Medarrangör är Koloni. Bandet i fråga ligger på Glitterbeat. Širom heter de förresten, från Slovenien. Ett nytt och spännande fynd, lyxigt med konsert gratis runt husknuten. Långa låtar: fyra på drygt en timme, en är extranummer. Allt detta i kombination är svårslaget, kan liksom inte bli fel. En låt heter “Wilted Superstition Engaged in Copulation”, fniss uppstår i publiken när låten presenteras.
Musiker: Ana Kravanja, Iztok Koren, Samo Kutin.
Läs mer i The Quietus, lyssna på bandcamp.