
Text: Albin Lindström
De senaste åren har intresset för japansk new age och ambient från framförallt 1980-talet vuxit sig allt starkare. En uppsjö av fantastiska skivor har grävts fram ur gömmorna av entusiastiska skivsamlare och vi har sett återutgåvor av och med Hiroshi Yoshimura, Midori Takada och Yasuaki Shimizu, för att bara nämna några få exempel.
En stor del av detta nyvunna intresse och idoga arbete med att gräva fram dessa skivor har vi att tacka profiler som Toshihito ”Dubby” Maeyama och Chee Shimizu som driver skivaffärerna Om Ondas respektive Organic Music för. Framförallt Chee Shimizu har med Organic Music lyckats skapa ett eget litet universum med inte bara skivaffär, utan även skivbolaget 17853 och den fantastiska skivgrävar-handboken Obscure Sound. Entusiastiska skivköpare världen över vallfärdar till hans lilla butik för att lyckas norpa åt sig någon av godbitarna som Chee noggrant plockat från jordens alla hörn. Termen organic sound har likt balearic kommit att sammanfatta musik med en viss känsla snarare än ett specifikt sound. Termen innefattar allt från svenske Thomas Almqvist till Lucio Battisti, Anni-Frid Lyngstads “I See Red” samsas med samisk jazz. Organic sound är upptäckarglädje helt i avsaknad av västerländsk rockhistorias trånga smakkorridorer.
Samlingsserien Sunset Hills Hotel passar perfekt in i denna kontext. Skivorna skulle vad jag förstår ackompanjera och ljudsätta en fotobok utgiven av den japanska filmkrititern Rintaro Hosokoshi. Samlingarna kurerades av låtskrivaren, gitarristen och allkonstnären Shigeru Suzuki. Förutom att ha varit medlem i banden Happy End och Tin Pan Alley tillsammans med bland andra Haruomi Hosono har Shigeru Suzuki medverkat på över 500 inspelningar fram till mitten på 00-talet. Sunset Hills Hotel består av tre omsorgsfullt sammansatta och oantastligt formgivna skivor utgivna 1987, Sunset Hills Hotel, Light Cocktail in Sunset Hills Hotel och den avslutande Reservation Calendar. En rad mer eller mindre namnkunniga japanska artister, bland andra Kazuhiko Kato, Taeko Onuki, Masataka Matsutoya och Asami Kado, står bakom låtarna på skivorna.
Tematiskt är Reservation Calendar uppbyggd kring ett år med låtar som fångar känslan i månader och årstider. Där de två första volymerna sällan rör sig utanför gränserna för såsig hissmusik är det betydligt mindre av den varan på Reservation Calendar, även om sådana stunder absolut finns. Musikaliskt rör sig Reservation Calendar någonstans mellan krispig ambient, resort-jazz och lättlyssnad fusion. I “Winding Flower” är det calypso-färgad exotica, “June 31” glittrar som en varm sommardag och i avslutande “Separate September” bjuds vi på en jazzig sax och ordlös sång från City Pop-sångerskan Keiko Kimura.
Skivans centrala spår inleder respektive sida. B-sidan startar med Kazuo Zaitsus “November Eyes” som med sin tabla, sitar och Albatross-klingande melodislinga skapar en monoton och hypnotisk stämning som bara skriker november. Skivans öppningsspår, “Silver Snow Shining”, som låter precis som låttiteln antyder som att vandra i krispig kall snö. “Silver Snow Shining” är ett litet mästerverk som skulle kunna vara en bortglömd pärla ur Durrutti Columns digra katalog.
Låt “Reservation Calendar” ackompanjera din nästa solsemester eller om du hellre reser i sinnet, bara slå på, blunda och dröm dig bort till varmare breddgrader.