Home

”Bäst just nu, enligt BCNVT” uppdateras sista söndagen varje månad. Texter denna gång: Kristoffer Appelvik Lax, Elin Franzén, Elias Hillström, Lars Jacobsson, Anders Sveen och Stefan Zachrisson.

1.
Teater: AUTOMATA
Orionteatern, Stockholm, 21 april–21 maj
Buuuu! Föreställningen har varit över i nära en minut när någon försiktigt börjar applådera och kvinnan bakom oss protesterar. När några fler faller in i klappet upprepar hon “nää, bu! buu!” Framför oss Ann Petréns lakoniska fejs. Det ska bli ett samtal efteråt. En man frågar med udd om upphovsmannen närvarar. Själva har vi långa stunder nästan hypnotiserats av den skådespelarlösa pjäsens tomma ramar som rört sig i rummet till sträv drön och tinnitusnoise. Ibland som att sitta i en op-art tavla, ibland som att vänta på tvättmaskinens sista minut. Vi går ut, känner oss kalibrerade. Anders Sveen

2.
Bok: MARGARET ATWOOD – TJÄNARINNANS BERÄTTELSE

Att de bästa dystopierna skickligt skildrar trånga och isolerade världar känns som ett genrespecifikt krav snarare än ett överraskande stilgrepp. Den kvävande insikten att världen som vi känner den sakta men säkert krymper gestaltas med en undantagsmässig närvaro och precision i Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse. Boken, från 1985, är högaktuell dels på grund av sitt tematiska innehåll men också med anledning av tv-adaptionen som premiärats i dagarna. Berättelsen sällar sig språkligt och tematiskt till moderna dystopier som Anyurus De kommer drunkna i sina mödrars tårar och Houellebecqs Underkastelsen. Efter sommaren kommer den i nyutgåva. Kristoffer Appelvik Lax


3.
Album: LOVE POTION – XXX
Internetmusikkrigarna VAPERROR och COCAINEJESUS slår sina påsar ihop och resultatet är ren magi. Den förras melodisinne, lekfullhet och arsenal av svala digitalsyntar gifter sig perfekt med den senares cloudrap:iga trap-beats, tonårs-sturm und drang och deppiga villaförorts-gotik. I mötet uppstår en slags vrålsnygg, hypnotisk emo-trap med gotiska undertoner. Vi behöver dock inte krysta fram nåt nytt genrenamn, typ ”witch trap”, för det hela, det räcker att konstatera att låtar om ”Sabrina” och ”Bleed Black” låter som att dras med i djuphavet av digitala undervattensströmmar samtidigt som man hytter med nävarna i extas! Lars Jacobsson

alg-mote-jpg

4.
Långsam tv: ÄLGMÖTEN
SVT Play, t.o.m. 23 maj.
En kväll tänkte jag se vad som gick på tv. En liten film hade precis börjat: Älgmöten på nio minuter. Ett sånt inslag som skjuts in i en tablåskarv och som man råkar se om man inte har passat på att gå på toaletten innan klockan åtta-programmet börjar. Titeln var fin och väckte viss förväntan. Älg mellan björkstammar, älg med rapsblomma i mungipan, älgar i dimma och i skymning, havreälg (ja, det är ett riktigt ord, lär jag mig!). Håkan Qvarnström berättar stillsamt om älgarnas tillvaro. De långa pauserna skrattar klicksamhället rätt i ansiktet. Utöver Håkans röst endast fågelsång, inte ett enda ackord som motar känslorna i utstakad riktning. Elin Franzén

5.
Samlingsskiva: BOB STANLEY & PETE WIGGS PRESENT ENGLISH WEATHER
Vinyl/CD, Ace Records
English Weather är inte redovisande, det rör sig inte om att låtarna utnämns till de bästa i en viss genre eller ursprungligen är utgivna på samma obskyra skivetikett, eller liknande. De 19 låtarna – från lika många medverkande, inspelade 1969–1976, med T2:s ”JLT” som min favorit – associeras istället till en viss känsla; ”The autumnal sound of Britain at the turn of the 70s, looking out through wet window panes to a new decade with a mixture of melancholy and optimism for what might come next”. Visst låter musiken engelskt, folk-poppigt 1970-tal, men känslan har alltid funnits, kommer alltid finnas. Sällan är den ljuvligare tonsatt än så här! Stefan Zachrisson  

iainsinclair

6.
Text/film/kommande bok: IAIN SINCLAIR – THE LAST LONDON                              
Labyrinten London, Iain Sinclairs London, börjar närma sig sitt slut. Det är inte längre möjligt att skriva som jag skriver, menar han själv. Men om detta sista London ska det bli en sista bok . Ett fantastiskt inledningskapitel finns redan nu att läsa på London Review of Books hemsida. Plus en fin liten film där Iain går runt och berättar om viktiga platser för bokens tillkomst.  “Every statement is provisional here. Nothing is fixed or grounded. Come back tomorrow and the British Museum will be an ice rink, a boutique hotel, a fashion hub. The familiar streets outside will have vanished into walls of curved glass and progressive holes in the ground.” Elias Hillström

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s